top of page

Storingen bij APS

Als je niet precies weet wat voor omvormersysteem je ook alweer had, kijk dan alsjeblieft op de factuur of in de offerte; daar staat het op.

 

Uiteraard kun je ons altijd bellen of e-mailen als er iets is, maar dit document hebben we gemaakt zodat je sneller geholpen bent en alle info ook terug kunt vinden.

 

Het liefst ontvangen we bij een storing een mail met foto’s en schermafbeeldingen. Een begeleidend telefoontje mag uiteraard altijd, maar we nemen storingen altijd direct in behandeling als deze per mail binnenkomen.

Banner-REXEL-1200x348-2020-01B.jpeg

Gelukkig zijn de storingen die zich bij APS voor doen laag in aantal.

 

In dit artikel lees je over problemen (en eventueel oplossingen) bij:

 

Geen internet

Fout in groepenkast

Een paneel dat minder oplevert

Te hoge netspanning

Een deel van mijn micro-omvormers geeft NC

Slecht contact YMVK kabel en Trunk kabel.

Hoe bereik ik APS rechtstreeks

Geen internet

De meest voorkomende is dat de ECU (het monitoringskastje) geen verbinding heeft met het internet. In de monitoringsportal staan dan alle micro-omvormers in het legplan op 0 of op NC. NC staat voor No Connection. Als het goed is staat in de app dan dat de ECU geen verbinding heeft met het internet.

 

In dit geval is het goed om na te lopen of de ECU nog wel stroom krijgt. Voor het geval je niet meer weet waar de ECU ook alweer is: meestal zit deze dichtbij de groepenkast. Soms is de stekker van de ECU er per ongeluk uitgehaald.

 

Als de stekker van de ECU er nog in zit en deze lijkt aan te staan. Dan is waarschijnlijk de verbinding met het internet weg. De meest voorkomende reden hiervoor is dat er een andere internetprovider is gekomen in de woning en de ECU simpelweg opnieuw verbonden moet worden.

 

Om dit te kunnen doen, maak je gebruikt van de ECU app van APS. Deze is gewoon in de app store te vinden. Hoe dit verder moet, kun je in onderstaande video bekijken.

Anker 1
Anker 2
Anker 3

Fout in groepenkast

In een uitzonderlijk geval heeft de ECU wel verbinding met het internet, maar geven de omvormer toch NC of 0 aan. Het is dan niet zo dat alle panelen of alle micro-omvormers kapot zijn. Meestal komt het doordat er geen spanning op de micro-omvormers staat uit de groepenkast. Dit kan komen doordat de automaat waar de panelen op zitten uit staat, of de aardlekschakelaar waar deze op zit uit is gegaan. In het eerste geval is dit een fout waar wij als installatiebedrijf naar moeten kijken. In geval twee kan een ander huishoudelijk apparaat de uitval van de aardlekschakelaar veroorzaken. Bestaat het vermoeden dat dit komt door de zonnepanelen, dan kunnen wij zeker daarvoor langskomen om een kijkje te nemen.

Anker 4

Een paneel dat minder oplevert

Het voordeel van de APS app t.o.v. de MySolarEdge app is dat je met APS het aantal watt als momentopname ziet in plaats van cumulatief de opbrengst over de dag, zoals bij SolarEdge. In dit geval is het dus makkelijk om te zien of je schaduw hebt. Als er bepaalde uren zijn waarop het paneel precies hetzelfde oplevert als de andere, maar als de algemene opbrengst toch lager is voor dat paneel t.o.v. de rest, dan weet je dat dit komt door schaduwwerking. Schadelijk voor het paneel of de rest van het systeem is dit overigens niet. Daarvoor heb je micro-omvormers.

Een deel van mijn micro-omvormers geeft NC

In bijna alle gevallen komt dit doordat de ECU zich op te grote afstand bevindt van de panelen. Wat je in zo’n geval kunt doen is de ECU verschuiven naar een plek dichter bij de zonnepanelen waar het signaal sterker is.

Anker 5
Anker 6
Anker 7

Slecht contact YMVK kabel en Trunk kabel.

De kabel die naar boven gaat vanuit de groepenkast, heet een YMVK-kabel. De kabel tussen de micro-omvormers, heet de trunk kabel. De twee kabels worden verbonden met een lasdoos of een kabelverbinder.

 

Een storing die wel goed te herkennen is, is als de stekkers van de respectievelijke kabels niet goed aangedraaid zijn of verbonden in de lasdoos. Je krijgt dan afwisselend hele normale getallen, en daarna weer hele gekke. Met APS is het belangrijk de stekkers heel strak aan te sluiten. Dit is een zorg voor de installateur, niet voor de gebruiker.

Anker 8

Te hoge netspanning

In sommige delen van Nederland is de infrastructuur van het net te dun. De spanning stijgt hier tot hoogtes waarbij de micro-omvormers afslaan. Zie je om onverklaarbare reden op zonnige dagen de productie overdag in een keer terugvallen bij APS, dan heeft dat mogelijk hiermee te maken. De oplossing hiervoor is contact opnemen met de netbeheerder en vragen of ze het probleem willen verhelpen.

Hoe bereik ik APS rechtstreeks

APS heeft een storingen helpdesk waar je de vragen omtrent je systeem beantwoord kunt krijgen. Het adres hiervan is support.emea@apsystems.com. Wij stellen onze vragen ook op deze e-mail.

Belangstelling in een offerte?
Doe vandaag nog je aanvraag.

bottom of page