Storingen bij SolarEdge
Als je niet precies weet wat voor omvormersysteem je ook alweer had, kijk dan alsjeblieft op de factuur of in de offerte; daar staat het op.
Uiteraard kun je ons altijd bellen of e-mailen als er iets is, maar dit document hebben we gemaakt zodat je sneller geholpen bent en alle info ook terug kunt vinden.
Het liefst ontvangen we bij een storing een mail met foto’s en schermafbeeldingen. Een begeleidend telefoontje mag uiteraard altijd, maar we nemen storingen altijd direct in behandeling als deze per mail binnenkomen.
Storingen bij SolarEdge dienen zich niet vaak voor en als dat toch gebeurt, zijn het meestal storingen die makkelijk verholpen kunnen worden. Hieronder een korte opsomming van veel voorkomende storingen en hoe ze dienen te worden opgelost.
​
In dit artikel lees je over problemen (en eventueel oplossingen) bij:
Er komt geen info meer binnen op de MySolarEdge App
Een paneel dat in één keer veel minder produceert
Rare waarden in panelen of de omvormer
Serieuzere storingen SolarEdge
Op de omvormer brandt geen lampje en er is geen internet
Omvormer blijft in nachtmodus/gaat niet aan
Er komt geen info binnen op de MySolarEdge app
Kleine SolarEdge storingen
De telefoon gaat bij Triplesol over en aan de andere kant zegt een verontruste stem “mijn zonnepanelen doen het niet meer”. Gelukkig is er in zulke gevallen met de zonnepanelen zelf niets aan de hand. Het heeft bijna altijd te maken met geen of gebrekkige verbinding met het internet. Dit kun je zien door in het monitoringsportal te kijken naar de laatste keer dat de installatie gerapporteerd heeft. Vaak worden dit soort storingen veroorzaakt doordat de woning een nieuwe interprovider heeft en dus een nieuwe modem.
Als de laatste keer dat het systeem gerapporteerd heeft in het verleden is, dan weet je bijna zeker dat er iets aan de hand is met de communicatie van de omvormer met het internet. Zeker als je het groene lampje op de omvormer ziet branden, weet je dat de omvormer in productie is. De omvormer moet simpelweg even opnieuw verbonden worden met het internet.
Om de verbinding opnieuw in te stellen voor een omvormer zonder display, adviseren we het filmpje van SolarEdge over dit onderwerp even te bekijken. Het filmpje links is voor omvormers zonder display. Het filmpje rechts is voor omvormers met display.
Voor de omvormer zonder display is het heel belangrijk dat de 3 lampjes onder de omvormer blijven knipperen terwijl je met de omvormer probeert te verbinden. Als je eenmaal verbonden bent, hoeft dat niet meer per se. Negeer de instructie uit de MySolarEdge app de schakelaar maar 2 seconde naar links te houden: houd hem zo lang als nodig naar links tot alle drie de lampjes knipperen en blijven knipperen. Eenmaal in de app, wijst de rest zich vanzelf.
Als je een oudere SolarEdge omvormer hebt met display - de HD Wave - zul je de app niet nodig hebben om opnieuw met het internet te verbinden. Dat kan simpelweg via het display.
Bij de oudste omvormers van SolarEdge moet de kap er van af worden gehaald om de wifi opnieuw in te stellen. Strikt gesproken mag een klant dat zelf niet doen. Als je dit gaat doen, adviseren wij het ’s avonds te doen als het donker is. Je zult dan wel voorzichtig moeten zijn met de 230 volt die nog altijd op het apparaat staat.
Mocht het nu echt niet lukken zelf de internetinstellingen aan te passen, neem dan alsjeblieft contact met ons op. Vaak kunnen we je over de telefoon al helpen en is een service-afspraak niet nodig.
Zwak signaal
Het kan zijn dat de omvormer het signaal simpelweg niet oppikt omdat de afstand tot de omvormer te groot is. Dit zien we vaak bij mensen die een systeem in de tuin hebben of op een garage op enige afstand van de woning. In dat geval adviseren we klanten een wifi versterker aan te schaffen. Het is ook geen drama als de informatie niet regelmatig geüpdatet wordt. Als de omvormer 1* per dag of 1* per twee dagen contact maakt, werkt hij de oude informatie gewoon bij. Het goed functioneren van een zonnepaneelsysteem hangt niet op de dag. Het is veel belangrijker om dingen in het grotere perspectief te zien, als het om zonnepanelen gaat.
Blokkade van signaal
Als de omvormer wel goed verbinding heeft met het internet, maar de monitoring niet wil bijwerken, heb je kans dat de modem de verbinding met de server van SolarEdge blokkeert. Daarvoor adviseren we klanten de hulp in te winnen van iemand die zich specialiseert in thuisnetwerken. Het soort complexe onderwerpen van thuisnetwerken vallen ver buiten onze expertise en betreffen ook niet een probleem van de door ons geleverde spullen. Gelukkig komen we dit probleem niet tegen en kennen we het alleen van horen zeggen.
Een paneel dat in één keer veel minder produceert
In het legplan overzicht zie je elk paneel en wat deze produceert. Als er één consequent minder oplevert dan de ander, lijkt het al gauw of deze kapot is. In de meeste gevallen wordt dit probleem echter veroorzaakt door schaduw. Wij kunnen aan de hand van een installateursfunctie door de dag heen spoelen en zien wat het paneel op verschillende momenten van de dag produceert. Als het paneel bijvoorbeeld in de middag hetzelfde oplevert als de andere panelen maar in de ochtend maar de helft, dan weten wij dat dit komt doordat de zon draait. Als gebruiker van de MySolarEdge app zie je alleen de cumulatieve opbrengst van het paneel. Je ziet dus alleen dat het paneel de hele dag door minder lijkt te leveren. Kortgezegd kun je rustig stellen dat als er productie is, dat het paneel sowieso goed functioneert maar last heeft van schaduw.
In zeer uitzonderlijke gevallen, zal een bypass diode in een paneel kapotgaan. Dit komt in ongeveer 1/2000 zonnepanelen voor. Wat je dan ziet is dat een paneel consequent 1/4de of 1/3de minder opbrengst heeft. In dat geval moet er aanspraak worden gedaan op de fabrieksgarantie van een paneel. Neem contact met ons op hierover, zodat we dit kunnen regelen.
Als een paneel echt helemaal niets levert, dan is de oorzaak meestal een defecte optimizer. Dit komt redelijk vaak voor. In een schaars geval kan de optimizer door de fabrikant op afstand opnieuw in werking gesteld worden, maar meestal betekent dit vervangen.
Rare waarden in panelen of de omvormer
Dit zijn bijna altijd tijdelijke problemen die ontstaan doordat de fabrikant de software bijwerkt. Meestal is het probleem na een paar dagen weer opgelost. Het is in ieder geval bijna nooit een productieprobleem; puur een digitale aangelegenheid.
Pairen
Af en toe raakt een omvormer gewoon een beetje de weg kwijt; meestal door een verslikking in een update. Als je geen of te weinig optimizers ziet, kun je altijd simpelweg ons vragen opnieuw te pairen. Dit konden wij vroeger zelf, maar nu niet meer. Daarvoor moeten wij contact opnemen met SolarEdge.
Serieuzere storingen SolarEdge
Op het display (of in de MySolarEdge App) kun je zien wat de status is van de omvormer. Je kunt zien of de omvormer al zijn optimizers ziet; of dat hij een error heeft. Het aantal optimizers wordt aangegeven met P_OK. Als je hier het juiste aantal geïnstalleerde optimizers ziet, weet je dat op het dak in elk geval alles goed is. Er kunnen wel allerlei andere soorten storingen zijn…
Isolation Error
Een gevreesd probleem bij SolarEdge. Dit wil meestal zeggen dat er iets in de string open ligt. 9 van de 10 keer is het een stekkertje dat ergens in het water ligt, maar het kan ook zijn dat een draadje iets te strak over een randje stond en daardoor open is gesneden. Het is heel vervelend, want hierdoor moet je gaan zoeken als installateur. Gelukkig doet dit probleem zich bijna nooit voor en als het gebeurt, is het meestal op een plat dak waar je er makkelijk bij kan. Bij goede installateurs doet het zich ook bijna nooit voor.
Omvormer gaat zomaar uit en daarna weer aan
Bij 255 V op het net, gaat een SolarEdge omvormer uit. Als de netspanning weer daalt, gaat hij weer aan. Dit gebeurt in gebieden waar de infrastructuur van de netbeheerder wat aan de dunne kant is. Hierdoor schiet de spanning van het normale 220 – 230 V omhoog naar boven de 250 V. Omvormers die schijnbaar uit zichzelf aan en uitgaan bij mooi weer, hebben vaak dit probleem. Wij kunnen er niets aan doen. Onze klanten moeten een melding hiervan maken bij hun netbeheerder.
Op de omvormer brandt geen lampje en er is geen internet
De eerste check die we in dat geval vragen te doen, is te kijken of er nog wordt teruggeleverd aan het net. Het zou namelijk kunnen dat de omvormer wel in productie is, maar dat het communicatiebord niet functioneert. Deze moet vervangen worden op locatie. Het kan ook zijn dat de omvormer gewoon kapot is, maar als dat zo is, dan heb je meestal wel gewoon nog internetverbinding met de omvormer en kun je het defect zo lezen. Als de omvormer in bedrijf is, hoor je hem werken als de kap eraf is. Als je wilt weten of de omvormer kapot is of alleen het communicatiebord, zou je de omvormer af kunnen schakelen via de automaat en opnieuw aan kunnen zetten. Ontstaat er een tikkend geluid in de omvormer, dan weet je dat enkel het communicatiebord vervangen hoeft te worden. Dat tikkende geluid is namelijk het relais en betekent dat de omvormer aan gaat.
Omvormer blijft in nachtmodus/gaat niet aan
Dit is een probleem dat je vrijwel alleen zult tegenkomen als de installateurs net zijn geweest. Ze hebben dan vrijwel zeker de plus en de min omgedraaid, of er is een ander serieus probleem met de string. Geen zorgen, deze fout schaadt de omvormer verder niet.
Wat ook wel eens voorkomt is kortsluiting in de dc-connectoren. Hiervoor moeten wij naar locatie om deze contacten door te meten met een ohm meter.
Optimizers ontbreken in legplan
Alleen direct na de installatie: het systeem werkt wel, maar je mist panelen. Dan hebben de installateurs alle optimizers wel doorgeklikt, maar waarschijnlijk niet de panelen met de optimizers. Het kan ook zijn dat één van de meegeleverde optimizers niet werkt. In beide gevallen moeten de installateurs helaas terugkomen.
Geef na de installatie altijd de omvormer en het platform even de tijd om alle informatie op te pakken. Na een dag moet dit meestal wel gelukt zijn. Bij 90% van de installaties doet alles in het 1ste uur.
Omvormer lekt water
Dit kan alleen als de installateurs de aarde kabel in de omvormer hebben gedaan. Door de zogenaamde capillaire werking wordt vocht door de aarde draad opgezogen uit een koude locatie (buiten) en gebracht naar een warme locatie (binnenin de omvormer). Dit komt natuurlijk eigenlijk niet vaak voor, maar als er uit de omvormer water komt, dan kun je het best de stroom van de omvormer afhalen en wachten tot wij langskomen.